Моя надихаюча доповідь "Як будувати партнерські відносини з учнями.Приклад Швеції"

Я пропоную виступ на тему: «Як будувати партнерські відносини з учнями. Приклад Швеції».
Добрий ранок! Я- Тетяна, вчитель біології Костянтинівської загальноосвітньої школи 15. Я  запрошую до розмови тих, кому цікаво, як  навчають дітей за кордоном.  Я брала участь у програмі культурного обміну для дітей та вчителів у Швеції. Це було повне занурення в шведську школу разом з 10 нашими учнями, які на 5 днів стали шведськими учнями 8 класів. Правда вони не володіли шведською. Але в Швеції всі знають ще й англійську. А у нас і англійську не всі знали. Нам сказали «Ви боїтеся, шведські вчителі теж бояться, теж  хвилюються». Видали всім розклад уроків. Вперед! Перші слова учнів після повернення «У них вчителя не кричать».
Як ви думаєте чим відрізняється школа в Швеції від школи в Україні? Я думала, що головна відмінність в фінансуванні, та можливостях, які воно дає.  Ні. Відмінність, яка перш за все кидається у вічі- це відносини учитель – учень.
Суспільство поставило перед шведською школою мету «Виховувати людей з критичним мисленням». Виконання такого соціального замовлення можливо тільки за умови, що немає зверху нікого важливого, хто знає, як це зробити.
Швеція цінить людей активних, які можуть критично осмислювати те, що відбувається, для того, щоб самому зробити вибір стосовно себе, свого майбутнього та стосовно майбутнього інших  людей: сім’ї, класу, роботи, країни. Це люди з критичним мисленням, які вміють робити вибір та одночасно піклуються про все суспільство в цілому.
З дитячих років навчають думати про себе та одночасно про інших.
Це свобода, яка неможлива без партнерства тому що одна людина нічого не зробить. Сила кожного повинна використовуватися на користь всієї команди.
Школа в Швеції готує людину до життя в суспільстві з базовими цінностями: довіра, партнерство, демократія. Шведи відмовилися від мети «формування компетентностей» та  замінили її на мету «розвиток здібностей».
Мені, як вчителю, було дуже важко погодитися з думкою, що отримання знань – це не головне за чим приходять діти до школи. Важко поміняти точку зору на звичні речі залишаючись у звичних обставинах. Тільки коли  поїхала до Швеції, опинилася в атмосфері шведської школи, я зрозуміла, як можна будувати партнерські відносини, зробити щастя – метою  навчання. Це розуміння з’явилося не відразу.

Спогад1
Розмова з менеджерами освіти Пріоритет цінностей
Питання дітей Як примусити вчителів любити дітей?
Ця зустріч спонукала замислитися
Як класний керівник я раніше багато розмовляла з дітьми про важливість знань і необхідності старанно вчитися. Тепер більше говорю про те, що треба розуміти інших людей: батьків, однокласників, друзів.
Спогад 2
Перший день у  школі
Діти У них вчителі не кричать
Я У них діти не кричать
Треба будувати партнерські відносини . Партнерські відносини це свобода бути собою поєднана з відповідальністю (диктатура (є кордони, нема свободи), анархія (є свобода, нема кордонів), свобода в кордонах які розширюються Партнерські відносини  ми не опускаємося на рівень дітей, а тягнемося до них
Спогад 3
Ми в початковій школі Читання вголос Читання мовчки Вчитель іде  займатися з двома учнями в сусідню кімнату. Діти працюють самостійно.
Треба  розвивати самостійність, бо ми спочатку прагнемо все контролювати, а потім скаржимося на те, що діти погано виконують нестандартні завдання.
Наша освіта вбиває будь - яку самостійність. Я зараз скорочую кількість завдань з докладною інструкцією по його виконанню, тобто говорю кінцеву мету уроку, а шляхи досягнення мети пропоную кожному вибрати самостійно.
Спогад 4
 В 3 класі на стінах малюнки, на дошці чудові бджілки.Дітям приємно коли їх порівнюють з цими трудівницями. А оцінювання немає. Я хочу щоб в нас теж не було оцінювання в початковій школі. Я вважаю. що це сприятиме розвитку довіри учня до вчителя. Це по- перше.А по-друге оцінювання з початкових класів формує думку, що помилка - це погано, молодець той, хто не помиляється. Я прагну коментувати роботи учнів так, щоб вони в своїх помилках бачили ресурс для розвитку. Повторюю: “Не помиляється той, хто нічого не робить.” Перед тим, як поставити оцінку, даю можливість помилку виправити. Батьки питають дитину, яку оцінку отримав, але не про те. що сьогодні було цікавого. Таким чином виходить, що діти йдуть в школу за оцінкою, а не знаннями. Що я пропоную замість оцінок: рефлексію в кінці уроку або в кінці дня, елементи освітнього коучінгу.
Окремо хочеться сказати про культуру спілкування. Всі говорять по черзі, ніхто не вимагає для себе особливої уваги. Я не бачила сварки чи бійки. Взаємодопомога - це норма поведінки.
Треба розвивати емоційний інтелект як основу ефективної комунікації Як це робити окрема розмова. Наприклад  я вчу третьокласників я- повідомлення починати з називання свої почуттів: Я засмучена, навіть плакала, тому що мені не подобається … Бо це не викликає зустрічної агресії за схемою Він був перший, а я…, а він…
В шведській школі немає домашніх завдань в нашому розумінні
Все навчання має практичне спрямування. Дітей готує до  життя сам зміст навчання. Не треба якоїсь особливої мотивації на початку уроку. Карта світу у кожному класі У нас задача про ціну, кількість та вартість 1 година, а задачі з буквеними даними часто. Готуємо не до життя,. а до вивчення алгебри. Навчальний контент потребує оновлення.  Ми зараз маємо змогу подавати свої пропозиції.
Відповідальність батьків
Все вище назване формує безпечний та комфортний освітній простір в якому дитина почуває себе щасливою та може ефективно навчатися
Щастя – це коли дитину в школі поважають, не кричать на неї, не звинувачують у всіх гріхах. Щастя – це коли дитина має свободу поєднану з відповідальністю, коли учні допомагають один одному. Щастя – це коли школа стає місцем безпеки та психологічного комфорту, школою співпраці, взаємної поваги та взаєморозуміння. Школою де допомагають знайти своє місце у світі, який зараз так швидко змінюється.
Я розумію, що в сучасному українському суспільстві не можна провести реформу, яка зразу дозволить побудувати щасливе освітнє середовище,  яка зразу стане  успішною. Та якщо ми сьогодні будемо закладати її основи. будемо пробувати,  будемо тестувати, як вона може працювати, то ми потрапимо у  майбутнє, яке хочемо бачити, в якому хочемо жити.
Рефлексія
3 вида шкала успіху
Когнітивна Яка інформація була новою? Над чим будете далі ромірковувати?
Що будете робити на основі отриманої інформації?
Емоційна Одним словом як ви почуваєтеся зараз?
Ваші питання Якщо питань немає то є бонус Слайд шоу фото Швеція в моєму серці.
Слайди  презентації
Щастя як мета навчання
Принципи навчання
Цінності
Знання
Відповідальність та вплив
Школа і дім
Перехід та співпраця
Школа та оточуючий світ
Перевірка та оцінка знань
Партнерські відносини
Самостійність
Оцінювання
Культура спілкування
Практичне спрямування навчання
Комфортне освітнє середовище
Будуємо нову школу разом!



СХОЖІ ПУБЛІКАЦІЇ